Schiedamse boa-blunder: 218 boetes ongeldig na verlopen bevoegdheid

17 juni 2026
Posted in
← Terug naar Nieuws
Schiedamse boa-blunder: 218 boetes ongeldig na verlopen bevoegdheid

Schiedamse boa-blunder: 218 boetes ongeldig na verlopen bevoegdheid

SCHIEDAM - Schiedamse boa’s hebben sinds begin juni 218 boetes uitgeschreven terwijl zij daarvoor niet bevoegd waren. Dat heeft de gemeente bevestigd nadat bekend werd dat de zogenoemde categoriale beschikking, die handhavers opsporingsbevoegdheden geeft, op 2 juni was verlopen, zo bericht omroep Twee.

Door het ontbreken van de geldige beschikking mochten de boa’s alleen toezichthoudende taken uitvoeren. Handhavend optreden, zoals het uitschrijven van verkeersboetes of het verrichten van aanhoudingen, was niet toegestaan. De uitgeschreven boetes worden daarom ingetrokken.
Volgens de gemeente duurt het waarschijnlijk tot eind juli voordat de benodigde bevoegdheden weer zijn hersteld. Burgemeester Harald Bergmann noemt de situatie ernstig en biedt excuses aan. "Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat toezicht en handhaving wordt uitgevoerd door medewerkers die beschikken over de vereiste bevoegdheden. Dat is de afgelopen weken niet gebeurd", vermeldt de streekomroep.

LMV

De kwestie leidde tot politieke ophef. Fractievoorzitter Mark Verspeek van Lijst Mark Verspeek spreekt van een "bestuurlijke doofpot" en stelt dat handhavers "onbevoegd en onbeschermd" de straat op zijn gestuurd. Volgens Verspeek blijkt uit interne documenten dat boa's opdracht kregen hun handboeien in de kluis te laten, boa-logo's af te dekken en niet met inwoners over de situatie te communiceren. Zijn partij eist een spoeddebat en volledige opheldering over de gang van zaken.

Door: Michael de Vogel
Beeld: LMV/PR