‘Inwoners niet blij’: rechter geeft groen licht voor opvang Loosdrecht

23 mei 2026
Posted in
← Terug naar Nieuws
‘Inwoners niet blij’: rechter geeft groen licht voor opvang Loosdrecht

‘Inwoners niet blij’: rechter geeft groen licht voor opvang Loosdrecht

WIJDEMEREN - De rechtbank Midden-Nederland heeft bepaald dat de noodopvang voor asielzoekers in het gemeentehuis van Loosdrecht voorlopig mag doorgaan. Omwonenden hadden via een spoedprocedure geëist dat de opvang direct zou stoppen, maar de voorzieningenrechter wees dat verzoek donderdag af.

Volgens de rechter weegt het maatschappelijke belang van tijdelijke opvang zwaarder dan de bezwaren van bewoners. In het gemeentehuis worden tot uiterlijk 1 november maximaal zeventig asielzoekers opgevangen. De gemeente Wijdemeren besloot daartoe nadat het COA en het ministerie een dringend beroep deden op gemeenten om extra opvangplekken te realiseren.

De kwestie zorgde de afgelopen maanden voor flinke onrust in Loosdrecht. Bewoners zeggen dat de opvang door burgemeester en wethouders is doorgedrukt zonder voldoende inspraak of communicatie. De rechter begrijpt dat inwoners zich overvallen voelen en noemt het gebrek aan inspraak “voorstelbaar”. Burgemeester Mark Verheijen (VVD) bood eerder al excuses aan voor de gang van zaken. Ondanks de kritiek ziet de rechtbank voldoende reden om de opvang door te laten gaan.

Door: Michael de Vogel
Beeld: Chat-GPT